Pandemia Covid-19 spowodowała wiele zmian w naszym życiu. Nie tylko coraz częściej pracujemy z domu, ale również chętniej korzystamy z płatności bezgotówkowych, w tym dokonywanych smartfonem czy smartwatchem. Sprzyjają one bowiem nim m.in. zachowaniu dystansu społecznego.
Zmianę nawyków związanych z płaceniem za zakupy można zauważyć w danych. Podniesienie wiosną tego roku limitu płatności zbliżeniowych do 100 zł bez podawania kodu PIN spowodowało, że coraz chętniej z nich korzystamy, również używając w tym celu telefonu lub zegarka. Na koniec czerwca br. ponad 75 proc. płatności kartami Visa w Europie odbywa się zbliżeniowo. W Polsce wzrost tego typu płatności wyniósł 5 proc. w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku. Wzrostem popularności cieszą się także zakupy w internecie, które możemy zrobić m.in. za pomocą aplikacji mobilnych. W czerwcu 2020 r. liczba transakcji w ramach zakupów online z wykorzystaniem kart Visa wydanych w Polsce wzrosła o 30 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej. Badania te wskazują, że Polacy chętnie korzystają z najnowszych rozwiązań i dostrzegają ich zalety.
Jak zacząć płacić telefonem lub zegarkiem?
Płacenie za pomocą urządzeń z podpiętą kartą Visa staje się coraz popularniejsze. Jednak wciąż sporo osób nie korzysta z tej funkcji lub nie wie jak to zrobić. Dlaczego warto to zmienić?
Po pierwsze dlatego, że ten rodzaj płatności jest łatwy i szybki. Większość z nas ma telefon bądź inteligentny zegarek stale przy sobie, więc urządzenie, którym możemy zapłacić np. w sklepie, aptece lub w restauracji praktycznie zawsze mamy w zasięgu ręki. Kartę Visa możemy dodać do niego w trzech prostych krokach:
- Dodaj swoją kartę Visa do bezpłatnej aplikacji na smartfonie bądź zegarku, który obsługuje taką funkcję. Wiele urządzeń pozwala na czynność podobną do robienia zdjęcia, dzięki której dane z karty są szybko pobierane, a samodzielnie należy tylko wpisać kod CVV. Ten trzycyfrowy kod ten znajduje się na odwrocie karty, poniżej czarnego paska magnetycznego, najczęściej na białym tle.
- Gdy następnym razem pójdziesz do sklepu bądź kawiarni, zamiast szukać karty w portfelu, po prostu wyjmij telefon lub skorzystaj z zegarka i zbliż go do terminala. W Polsce wszystkie terminale przyjmują płatności zbliżeniowe, więc nie musisz się martwić, że nie będzie można użyć tej funkcji.
- Korzystając z terminala, potwierdź płatność odciskiem palca na ekranie smartfona lub pozwól urządzeniu zeskanować swoją twarz – niektóre aplikacje umożliwiają korzystanie z tych funkcji. W przypadku inteligentnego zegarka często nawet to dodatkowe potwierdzenie tożsamości nie jest potrzebne. Jednak będą sytuacje, w których możemy być poproszeni o podanie kodu PIN karty.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Płacenie telefonem lub zegarkiem jest nie tylko łatwe i szybkie, ale także bezpieczne. W przypadku zgubienia portfela często stresuje nas utrata dokumentów oraz kart płatniczych. Z kolei jeśli utracimy smartfon bądź smartwatch, nie musimy się martwić tym, że niepożądane osoby otrzymają dostęp do naszych środków. To dlatego, że gdy dodajemy kartę do aplikacji, jej dane zastępuje unikalny ciąg cyfr, czyli tzw. token. Dzięki niemu dane karty nie są dostępne dla niepowołanych osób. Dodatkowo, nawet jeśli zgubimy urządzenie z zapisanym tokenem, to nadal możemy korzystać z naszej fizycznej karty i nie musimy jej wymieniać. Token zawsze możemy zastrzec w banku, a w chwili odzyskania telefonu zawnioskować o nowy.
Kolejnym rozwiązaniem, które zapewnia bezpieczeństwo płatności telefonem lub zegarkiem jest biometria. Jak to działa? Biometria to sposób na rozpoznanie konkretnej osoby dzięki jej unikalnym cechom fizycznym, takim jak analiza odcisku palca lub skanu twarzy. Takie konkretne cechy są bardzo trudne do skopiowania bądź wykradzenia. Biometria jest wykorzystywana do potwierdzania płatności i coraz częściej rozwiązanie to jest dostępne w telefonach. Dzięki niemu bank bardzo łatwo może sprawdzić czy płatność została dokonana właśnie przez nas a nie przez nieuprawnioną do tego osobę. Biometria umożliwia również rozpoznawanie głosu bądź tęczówki oka. Tych funkcji możemy używać przy płatnościach zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i w internecie. Polscy konsumenci coraz chętniej przekonują się do korzystania z tego rozwiązania. Aż 73 proc. z nich uważa, że korzystanie z danych biometrycznych jest szybsze niż używanie haseł, a 76 proc. twierdzi, że jest to łatwiejsze. 92 proc. jest zdania, że rozpoznawanie linii papilarnych jest najbezpieczniejszą formą potwierdzania płatności.
W przypadku transakcji kartą dodatkowym zabezpieczeniem jest chargeback. Dzięki niemu możemy odzyskać nasze pieniądze, jeśli nie otrzymaliśmy towarów bądź usług, które zostały przez nas opłacone w sytuacji, gdy np. sprzedawca zbankrutował bądź zlikwidował działalność. Innymi przykładami mogą być sytuacje, w których otrzymaliśmy wadliwe produkty lub obciążono nas niewłaściwą kwotą lub cykliczną opłatą, z której zrezygnowaliśmy. W takim przypadku bank, który wydał nam kartę, może spróbować w naszym imieniu odzyskać pieniądze z banku danego sprzedawcy.
Wszystkie te funkcje sprawiają, że używając telefonu bądź zegarka możemy być pewni, że korzystamy z prostych, szybkich i bezpiecznych płatności.
Materiał powstał we współpracy z VISA