Blisko 65% Polaków jako najczęstszą formę płatności wybiera kartę płatniczą, z której najchętniej korzystamy w centrach handlowych i sklepach wielkopowierzchniowych (76%), a także na stacjach benzynowych (52%). Wśród badanych 31% nie zauważa większych trudności w płaceniu bezgotówkowo. Coraz więcej Polaków uważa również, że rozwój nowoczesnych płatności w Polsce powinien przyspieszyć – to zdanie 36% respondentów, czyli aż o 10 p. p. więcej niż w 2020 r. To główne wnioski z badania „Płatności bezgotówkowe oczami Polaków 2021” zaprezentowanego przez Warszawski Instytut Bankowości (WIB), w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej „Warto Bezgotówkowo”, której Partnerem Strategicznym jest Fundacja Polska Bezgotówkowa.
Popularność płatności bezgotówkowych sukcesywnie rośnie, a pandemia COVID-19 jedynie utrwaliła ten trend. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez pracownię Pollster na zlecenie WIB, 22% Polaków deklaruje, że ich podstawową formą płatności jest gotówka. Z kolei, wśród płatności bezgotówkowych najlepiej przyjęły się te przeprowadzane za pomocą karty płatniczej (55%), kodu BLIK (35%) oraz poprzez płatności internetowe oferowane m. in. przez system PayPal czy Przelewy24 (32%).
– Dynamiczny rozwój transakcji bezgotówkowych jest już utrwalonym trendem na polskim rynku – mówi Włodzimierz Kiciński, Przewodniczący Koalicji na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego. – Dzieje się to przy dużym udziale polskiego sektora bankowego, postrzeganego jako jednego z liderów cyfryzacji w naszym kraju. Jednocześnie pragnę podkreślić, że celem jest aby płatność kartą czy urządzeniem była możliwa w takim samym wymiarze i skali, jak w przypadku tradycyjnej gotówki. Oczywiście jednak obrót bezgotówkowy to także wiele korzyści płynących dla gospodarki i społeczeństwa – dodaje Wiceprezes Związku Banków Polskich.
Według dostępnych danych, sieć infrastruktury obrotu bezgotówkowego w Polsce na tle Europy w szybkim tempie rozwija się. Polacy chcą również korzystać z nowoczesnych płatności podczas wyjazdów zagranicznych (28%), ale także nie brakuje obaw z tym związanych. W konsekwencji 23% badanych przyznaje, że w przypadku wizyty w innym kraju woli płacić gotówką.
Z badania WIB wynika również, że mimo dużej popularności transakcji bezgotówkowych, Polacy wskazują miejsca, w których nie ma terminali płatniczych lub jest ich niewiele. Respondenci wskazują przy tym przede wszystkim targi i bazarki (61%), sklepy spożywcze oraz mniejsze punkty usługowe takie jak: szewc, krawiec, kwiaciarnia czy warsztat samochodowy (33%). Płatności bezgotówkowe są także coraz częściej dostępne w urzędach i instytucjach publicznych – jedynie 13% badanych wskazuje na deficyt terminali płatniczych w tych miejscach.
– Branża finansowa dynamicznie się rozwija, oferując przedsiębiorcom i klientom innowacyjne, cyfrowe, wygodne i oszczędne sposoby rozliczeń. Badanie wskazało, że konsumenci oczekują możliwości wyboru płatności nie tylko robiąc zakupy stacjonarne, ale również korzystając z rosnącej oferty zakupów i usług e-commerce. Dlatego też jako Fundacja poszerzamy naszą ofertę. Od początku października wystartowaliśmy z obsługą płatności online dla urzędów centralnych, samorządów, sądów i publicznej służby zdrowia. Dalszy rozwój płatności to budowa pełnych i kompleksowych ekosystemów płatności cyfrowych, łączących usługi, mieszkańców i przedsiębiorców – mówi dr Paweł Widawski, Wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Blisko co piąty Polak preferuje płatności gotówką (21%), co powoduje, że są również częstymi użytkownikami bankomatów. Najczęściej wypłacane kwoty to przedział od 100 do 200 zł (25%). Nieco rzadziej (23%) są to wyższe wartości wahające się od 200 do 500 zł. Należy jednak także wskazać, że powoli ale rośnie odsetek osób deklarujących brak korzystania z bankomatu (wzrost z 8% w 2019 r. do 14% w 2021 r.).
Polacy, mimo rosnącego zainteresowania korzystaniem z karty, chcą jednak mieć możliwość decyzji co do formy płatności – 49% respondentów uważa, że tempo rozwoju obrotu bezgotówkowego w naszym kraju powinno pozostać na dotychczasowym poziomie. Na szczególną uwagę zasługuję jednak fakt, że respondenci dużo częściej (wzrost o 10 p.p. do poziomu 36%) niż w roku ubiegłym podkreślali, że rozwój płatności bezgotówkowych powinien przyspieszyć, ograniczając tym samym rolę gotówki.
WIB zapytał również Polaków co mogłoby ich przekonać do częstszego korzystania z karty. 38% respondentów odpowiedziało, że byłyby to korzystniejsze warunki cenowe (38%) oraz możliwość płacenia bezgotówkowo w większej liczbie miejsc. Dla 27% respondentów przekonujący byłby fakt, że ta forma płatności stała się najbezpieczniejszą z możliwych.
Więcej informacji o badaniu i kampanii na WartoBezgotowkowo.pl
Materiały edukacyjne dostępne również na GotowiBezgotowkowi.pl
KONTAKT DLA MEDIÓW:
Karolina Matysek
karolina.matysek@personal-pr.pl
tel. 880 887 363
Julia Dobrzańska
jdobrzanska@wib.org.pl
tel. 512 458 762