Wywiad p. prezesa Dariusza Marcjasza dla Wartobezgotowkowo.pl

Czy gotówka nie jest prostsza i tańsza w porównaniu płatnościami elektronicznymi? Przecież zawsze mamy ją przy sobie.

Tania gotówka to mit. Monety i banknoty trzeba wyprodukować. Koszt wybicia
1-groszowej monety to 6 groszy. Dodatkowo, banknoty muszą posiadać odpowiednie zabezpieczenia chroniące przed fałszerstwami. Natomiast z punktu widzenia przedsiębiorcy, gotówka wymaga bezpiecznego przechowania i przewożenia, czy nawet konwojowania. Jak widać, używanie gotówki kosztuje, i to dużo. Ten koszt jest dla konsumentów niewidoczny, ale jest on poważnym obciążeniem dla gospodarki. Wg Banku Światowego i OECD, roczny koszt obrotu gotówkowego sięga w Polsce 18,5 mld zł, czyli 1 proc. PKB.

Co z bezpieczeństwem transakcji bezgotówkowych w dobie częstych ataków hackerskich na konta bankowe?

Jeżeli zostaniemy okradzeni z gotówki, to pieniądze są nie do odzyskania. Gotówka jest anonimowa, nie zostawia za sobą śladu. Elektroniczne nośniki zawierają zapis wskazujący gdzie i kiedy dokonano transakcji. W przypadku kradzieży bądź zgubienia karty płatniczej, możemy ją zastrzec telefonicznie. To dodatkowe zabezpieczenie przed nieautoryzowanymi transakcjami. Karty płatnicze i kredytowe można także ubezpieczyć. W takim przypadku stracone pieniądze są do odzyskania. W bankowości elektronicznej, nasze pieniądze są chronione przez specjalne, wielopoziomowe systemy informatyczne. W naszych krajowych bankach systemy te spełniają najwyższe światowe standardy. Hackerskie ataki zdarzają się, ale banki nieustannie ulepszają swoje informatyczne zabezpieczenia.

Jak dalece jesteśmy już „bezgotówkowi”? Czy chętnie Polacy korzystają z płatności elektronicznych?

Polacy są już bardzo „bezgotówkowi”. Obecnie już ponad 33 miliony klientów indywidualnych ma dostęp do bankowości internetowej. Dla porównania, pod koniec 2010 roku było to o połowę mniej osób. Z tego 15 milionów klientów korzysta
z bankowości internetowej aktywnie – w 2010 roku było to 9 milionów. W 2016 r. Polacy zrealizowali ponad 1,7 mld przelewów elektronicznych na łączną kwotę 4,4 bln zł. To o 70 proc. przelewów więcej niż w 2006 r. Coraz popularniejsze są również płatności mobilne, już 4,5 mln klientów płaci smartfonem.

Ale nie jesteśmy jeszcze w 100 proc. „bezgotówkowi”…

Ważne jest, aby konsument zawsze miał wybór i mógł – w zależności od swoich preferencji – płacić elektronicznie lub gotówką. Wciąż jeszcze bywają sytuacje, w których okazuje się,
że nie możemy posłużyć się kartą i jesteśmy zmuszeni do skorzystania z gotówki. Jednym
z takich miejsc były do tej pory urzędy. Dlatego, wspólnie z Ministerstwem Rozwoju, realizujemy Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej. Po 6 miesiącach już blisko 1/3 urzędów, w tym m.in. urzędy wojewódzkie, urzędy marszałkowskie, urzędy gmin i powiatów, posiada terminale płatnicze i akceptuje płatności kartowe. Co więcej, w większości urzędów objętych Programem, klienci mogą również zapłacić za pomocą smartfona, wyposażonego w aplikację BLIK lub PeoPay, bezpośrednio w okienku urzędnika, wykorzystując usługę WebPOS Paybynet. W ramach Programu planowane jest również wyposażenie Policji w terminale mobilne POS, dzięki czemu za mandaty będziemy mogli płacić kartą.

Skąd pomysł na kampanię „Warto Bezgotówkowo”?

Chcemy pokazać Polakom – zarówno konsumentom, jak i firmom, że zwiększenie udziału obrotu bezgotówkowego przynosi realne korzyści. Naszym zdaniem kampania pomaga spojrzeć całościowo na ułatwienia i wygodę jakie niosą za sobą płatności elektroniczne. Przy tej okazji chcemy zachęcić Polaków do aktywnego korzystania z nowoczesnych form płatności, a przedsiębiorców do częstszego ich stosowania. Dlatego właśnie naszą kampanię nazwaliśmy Warto Bezgotówkowo. Zainaugurowaliśmy ją 12 września br., potrwa do 20 października br.

Jakie podmioty zaangażowały się w kampanię?

Do kampanii przyłączyło się ponad 100 podmiotów (w tym urzędy, uczelnie, banki). Ponadto, wspierają nas również organizacje branżowe, jak np. Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji. Kampania została również objęta honorowym patronatem Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Finansów. Przyłączają się do nas podmioty, którym zależy na tym, aby w Polsce można było częściej i łatwiej płacić bezgotówkowo. Popularyzują one ten projekt, realizując własne atrakcyjne promocje, czy konkursy dla klientów. Zachęcam do odwiedzenia strony wartobezgotowkowo.pl – zebraliśmy tam wszystkie aktualne promocje, a także informacje o specjalnych akcjach związanych z płatnościami elektronicznymi.

Jak można przyłączyć się do kampanii?

Najłatwiej poprzez stronę wartobezgotowkowo.pl, która jest sercem naszej kampanii. Każdy zainteresowany podmiot, firma, instytucja może zarejestrować się poprzez formularz zamieszczony na stronie, zgłosić swój pomysł na promowanie i upowszechnianie płatności bezgotówkowych i w ten właśnie sposób wziąć udział w kampanii. Gorąco do tego zachęcam.

Co przedsiębiorcy, ale również konsumenci zyskują na obrocie bezgotówkowym?

Benefitem zarówno dla firmy, jak i konsumenta jest przede wszystkim bezpieczeństwo
i wygoda. Z perspektywy każdego z nas – klienta sklepu czy urzędu, płatności elektroniczne oszczędzają czas. Wyobraźmy sobie realizowanie każdej transakcji gotówką: to ciągłe szukanie końcówek groszy, przeliczanie i wydawania reszty. Te czynności zabierają czas, który możemy zyskać płacąc elektronicznie. Dla firm, obrót bezgotówkowy jest tańszy, gdyż pozwala wyeliminować koszty przewożenia i przechowywania gotówki. W przypadku transakcji zawieranych między firmami, płatności elektroniczne oznaczają bezpieczny obrót gospodarczy i łatwiejsze zarządzanie finansami przedsiębiorstwa. Dlatego ważne jest, aby jak najwięcej klientów i przedsiębiorców przekonało się, że „Warto Bezgotówkowo”.

 

Warszawa, 12 października 2017 r.


Dzień Płatności Bezgotówkowych

Patroni Honorowi

Ministerstwo Finansów - Logo

Partnerzy Główni

Związek Banków Polskich - Logo

Kampanię wspierają

Inicjator

e-Koalicja

Koordynator

Patroni medialni

aleBank.pl
Miesięcznik Finansowy BANK - Logo
Logo - NBS
TV Student - Logo